Fryslân House Amsterdam Zelfstandig verder!

Amsterdam, 2 februari 2007 –De komende 3 jaar gaat het Fryslân House in Amsterdam zelfstandig verder zonder steun van de Provincie Fryslân. Met CENNED Telecom en IN2FIRE heeft het Fryslân House Amsterdam twee nieuwe deelnemers. 7 bedrijven werken nu in het Fryslân House Amsterdam samen en verwachten hiermee hun omzet flink te kunnen vergroten. De deelnemers spreken van de Friese ambassade in Amsterdam.

Het Fryslân House heeft zich bewezen

In 2004 opende Commissaris van de Koningin de heer Ed Nijpels een bijzondere dependance in Amsterdam. Friese bedrijven startten dat jaar in de hoofdstad het 'Fryslân House'. Vanuit deze kantoor- en vergaderlocatie gingen ze op zoek naar opdrachten en wilden ze de afstand met Fryslân verkleinen. Dit is zodanig succesvol gebleken dat de 7 samenwerkende bedrijven ook zonder steun van de Provincie het Fryslân House willen behouden. De 7 bedrijven zijn: Business Development Friesland, Cenned, Hawar IT, Icit Solutions, IN2FIRE, Snakeware en Wannit.
Aanwezigheid in Amsterdam heeft veel betekenis

Voor de deelnemers heeft de aanwezigheid in Amsterdam veel betekenis. ,,Ik zie het als een marketingformule die Lennard Drogendijk en Ate van der Meer goed in de markt weten te zetten’’, zegt directeur Cees Nieboer van Hawar IT in Bolsward. ,,Al zit je er niet elke dag, op je visitekaartje staat een vestiging in Amsterdam.’’ Hawar IT mag sinds haar deelname aan het Fryslân House onder andere Schiphol en de Arena tot haar klanten rekenen, bedrijven die zonder het Fryslân House moeilijker te bereiken waren.

Geweldige start

Nieuwe deelnemer Erik van der Schaaf, directeur van IN2FIRE, had nog maar net de adresgegevens van het Fryslân House Amsterdam op zijn website laten zetten en er lag al een postpakket met een pracht van een potentiële opdracht op hen te wachten. “Ja, dit is al een geweldige start, ik ben heel enthousiast over onze deelname aan het Fryslân House en wij zien grote mogelijkheden met dit nieuwe kantoor”.

Opschalen van het Fryslân House

Oscar Cuiper, directeur van CENNED Telecom is ook een nieuwe deelnemer. ,,Wij hebben al een aantal vergaderingen in het Fryslân House gehouden. Wij zien 2007 als ons oriëntatie jaar en kijken samen met de andere deelnemers naar het opschalen van het Fryslân House.’’

Ate van der Meer van Snakeware en Lennard Drogendijk van Business Development Friesland hebben als initiatiefnemers voor dat opschalen al een aantal ideeën met de andere deelnemers en mogelijke grote partners doorgesproken en zien hiervoor een aantal realistische kansen.,,Wat ons betreft is veel bespreekbaar’’, zegt Van der Meer. ,,Het concept Fryslân House is een prachtig voorbeeld van meer kansen creëren door samenwerking, kijk ook maar naar het Fryslân House Riga. We willen niet groter groeien dan 10 deelnemers, daarboven zouden we ruimte moeten bijhuren of zelfs verhuizen. Dus daar gaan we het met de huidige deelnemers en onze beoogde partners dit jaar over hebben’’, sluit Van der Meer af.