Fryslân House handig, lonend en leerzaam

Bobo’s, champagne en een witte limousine begeleid­den in augustus de feestelijke opening van het Fryslân House, de vooruitgeschoven post van ict’end Friesland. Werkt zo’n pied à terre nou ook?

LEEUWARDEN - Een kantoortje met drie werkruimtes aan de A10, meer stelt het Fryslân House fysiek niet voor. De aanwezigheid heeft vooral psychologische betekenis, ervaren de initiatiefnemers. ,,Ik zie het meer als een marketingformule’’, zegt directeur Cees Nieboer van Hawar in Bolsward. ,,Al zit je er niet elke dag, op je visitekaartje staat Amsterdam.’’

Schiphol en de Arena zijn inmiddels goede opdrachtgevers, bedrijven die zonder het Fryslân House moeilijker te vangen waren geweest, denkt de Hawar‑voorman. ,,Doordat het grote bedrijven zijn, steken we er ook wat van op. Met grote bedrijven doe je anders zaken dan met het midden‑ en kleinbedrijf, zoals we dat in Friesland voornamelijk kennen. Je hebt daar met veel meer schillen in de organisatie te maken.’’

Niet alleen de omvang verschilt, ook de mentaliteit. ,,Wij hebben er geleerd dat we wel wat zelfverzekerder mogen zijn’’, zegt Ria Stroes van Compano in Sneek. ,,Het is noordelijk om je product eerst helemaal af te hebben, en er dan de markt mee op te gaan. In het westen leer je je verhaal eerst te vertellen, en daarna maak je het. Dat bluffen, daar heb ik wel lol in. In Friesland doen we er nu ook ons voordeel mee.’’

Ate van der Meer van Snakeware in Sneek heeft besloten zijn aanwezigheid in de voorpost op te schroeven. ,,We zitten er nu gemiddeld één dag in de week. Ik ga er straks twee dagen zitten.’’

,,De ict‑markt in het westen leeft op, er wordt weer sneller business gedaan Daar moet je bij zijn.’’ Het Fryslân House legde Snakeware bepaald geen windeieren. Het Sneker bedrijf sloeg supermarktketen DekaMarkt (85 winkels) al aan de haak. ,,En nog een andere opdrachtgever, in Houten, waarvan ik de naam nog niet mag zeggen. Maar het is een hele grote. En BAM Woningbouw uit Leeuwarden. Dat is het grappige: een Fries bedrijf dat ons via Amsterdam wist te vinden.’’

Fryslân House is ook een mooie gespreksentree, merkte Jan‑Harmen Akkerman van Icit Solutions in Franeker. ,,Er is altijd wel iemand met familie in Friesland, of ze hebben er gezeild. Met het Friese stempel, van hard werken en kwaliteit leveren, doen we ons voordeel.’’ De randstedelijke ankerplaats brengt niet automatisch gouden bergen, zegt Akkerman, maar hij vergoot wel de omzet.

Toeval of niet, drie van de vier geraadpleegde kwartiermakers groeien als kool en knappen uit hun jasje: Icit, Compano en Snakeware oriënteren zich op ruimere huisvesting. Binnen hun huidige vestigingsplaatsen, want daar zitten weliswaar niet de meeste klanten, maar wel de meeste medewerkers.

Hoewel Fryslân House open staat voor alle 150 leden van de noordelijke ict‑vereniging, maken de laatsten er maar spaarzaam gebruik van. Negentig procent van de kantoortijd wordt gevuld door de zes initiatiefnemers. ,,Tja, als ze niet over de Afsluitdijk durven, of door de polder, moeten ze dat zelf weten’’, zegt Ate van der Meer.

Andere branches lonken inmiddels naar het Friese ict‑kantoor. ,,Wat mij betreft is dat bespreekbaar’’, zegt Van der Meer. ,,Het is ideaal. Maar we zouden wel ruimte moeten bijhuren. Dus daar moeten we het maar eens over hebben.’’

Bron: Leeuwardercourant
Auteur: Irene Overduin