Succesvolle Fryslân House gaat naar Letland

In navolging van het succesvolle Fryslân House in Amsterdam, wordt op 10 november een Fryslân House in Riga, de hoofdstad  van Letland, geopend. Initiatiefnemers zijn Lennard Drogendijk van Business Development Friesland en Ate van der Meer, van het Sneker ict-bedrijf Snakeware.

Vanwege het unieke project en het grote succes van het Fryslân House in Amsterdam werden initiatiefnemers Ate van der Meer en Lennard Drogendijk uitgenodigd om in Riga een presentatie te geven over dit samenwerkingsverband. Van der Meer: “De Letse Kamer van Koophandel was meteen enthousiast, en zodoende zijn we nu bezig met het opzetten van een Fryslân House in Riga.”

Drempel
Het idee voor een Fryslân House is in 2003 ontstaan. Van der Meer: “Tijdens de ict-vakbeurs TINE in Amsterdam kwamen veel klanten langs die ons vroegen waarom we niet permanent in Amsterdam zitten. Amsterdam wordt toch gezien als de ict-hoofdstad van Nederland. Ondanks de geringe afstanden in Nederland blijkt de Afsluitdijk dan toch een grote drempel te zijn voor potentiële klanten.”

Fryslân House
Om de Friese ict-bedrijven meer zichtbaarheid te geven besloot Van der Meer in samenwerking met ICT Center Friesland in 2004 tot de oprichting van het Fryslân House in Amsterdam. In feite is dit een vergader- en werkruimte waar deelnemende Friese ondernemers klanten kunnen ontvangen en presentaties kunnen geven. Via internet kunnen de vergader- en werkplekken worden gereserveerd. Met behulp van zeven ict-ondernemers en de Provincie Friesland werd het Fryslân House in Amsterdam opgezet. Van der Meer: “Inmiddels is dit een groot succes. Zelf heb ik er ook een aantal grote klanten door gekregen, waaronder de Dekamarkt.”

Uitbesteden
Volgens de ict-ondernemer is Letland niet direct de belangrijkste groeimarkt. Hij ziet dit meer als een springplank naar de veel grotere Russische markt. Van der Meer: “We hebben nu de eerste contacten gelegd en van hieruit willen we een brug slaan naar de Russische markt.” Voor zijn eigen ict-bedrijf ziet hij onder meer mogelijkheden om eenvoudige werkzaamheden uit te besteden naar de Baltische Staten (Estland, Litouwen en Letland).

Verliesgevend
De financiering van het Fryslân House wordt grotendeels door de ondernemers zelf opgebracht. “We gaan in eerste instantie een contract aan voor drie jaar. Daarna kijken we of we zonder steun door kunnen gaan. In Amsterdam is dat inmiddels het geval. De extra orders wegen daar op tegen de gemaakte kosten. In Riga zal dat het eerste jaar nog niet het geval zijn.”

Londen
In de toekomst is het niet ondenkbaar dat er meerdere Fryslân Houses worden geopend. Van der Meer: “Vorige week kwamen we tijdens een brainstormsessie ook op Antwerpen en Londen als mogelijke vestigingsplaatsen. Maar zoals het een Fries betaamd, doen we het rustig aan. We zijn zeer taakstellend bezig. Het Fryslân House in Riga zal zich eerst moeten bewijzen voordat we andere vestigingen gaan openen.”