Vijf Friese it-bedrijven ankeren in Amsterdam

SNEEK - Vijf Friese it-bedrijven en de ICT Vereniging Friesland openen aan de A10 in Amsterdam een 'Fryslân House'. Met dit gezamenlijke werk- en vergaderpand willen de Friese ondernemers aantrekkelijker worden voor hun randstedelijke klanten.

De zes initiatiefnemers weten zich geïnspireerd door Tom Kok uit Sneek, voormalig topman van Achmea en oud-internetondernemer. Vorig jaar tijdens een ict-beurs in de Amsterdamse Rai opperde hij een Friese uitstalkast in de Randstad. ,,Een soort Holland House'', zegt directeur Ate van der Meer van Snakeware in Sneek.

Het idee sloeg aan bij de drie Sneker bedrijven Compano, Vincis en Snakeware, bij het Leeuwarder Wannit en bij Icit in Franeker. Met gemiddeld dertien medewerkers zijn ze afzonderlijk te klein voor een eigen vooruitgeschoven post. De behoefte daaraan was er wel: ,,Onze klanten in het westen komen maar moeilijk de Afsluitdijk over. Ze blijven toch het idee houden dat Friesland ver weg is.'' Omgekeerd hopen ook de deelnemers minder tijd te verdoen met reizen.

De initiatiefnemers krijgen ieder een sleutel van het pand, waar twee werkplekken en een vergaderruimte worden ingericht. Op een gezamenlijke internetsite kunnen ze zichzelf inplannen. De vijftig leden van de ICT-Vereniging Friesland kunnen er tegen betaling ook terecht. Van der Meer schat dat het pand gemiddeld zes keer in de week benut zal worden. Hij denkt dat de 'Friese it-etalage' in de tweede helft van dit jaar realiteit is.

Dat westerse bedrijven open staan voor Friese it-oplossingen, bleek vorig jaar tijdens de ict-beurs in de Amsterdamse RAI. Het paviljoen van twaalf Friese it-bedrijven gooide er hoge ogen, en leverde mooie opdrachten op. ,,We staan bekend als betrouwbaar en nuchter en als ondernemers die binnen het budget blijven'', verklaart Van der Meer.

Dit jaar doen vijftien Friese bedrijven mee aan het Amsterdamse ICT & Networking Event tussen 20 en 22 april.